Redacció del PEC

Redacció del PEC

Currículum de l’Educació Física a l’ESO

1.       Identitat i caràcter propi


1.1.      Principis rectors (LEC) definir la ideologia del centre


L’IES Bisbe Bartolomé és un centre d’educació secundària ubicat al costat de les indústries Bartolomé Verdaguer al nord – oest de Badalona.

El nostre centre acull alumnes del barri Verge Maria atès que una especial concentració dels alumnes, d’una banda, provenen de les famílies que viuen en el barri però que treballen en càrrecs intermitjos, treballadors qualificats i petits directius a la ciutat de Barcelona. Aquests són aproximadament el 78% dels alumnes. D’altra banda, el 22% dels alumnes que tenim són provinents de les famílies que treballen en les indústries del barri, la majoria dels quals són immigrants llatinoamericans.

L’institut es troba en una zona on trobem dos tipus de població. D’una banda, la gent autòctona amb prou recursos econòmics i educatius. D’altra banda, la gent immigrant provinent de Llatinoamèrica amb més problemes per subsistir i amb problemes actitudinals que fan complicat el poder conviure amb altre tipus de població.

1.2.      Caràcter propi (art 93)


El sistema educatiu del nostre centre es regeix pels principis generals següents:

  • Escola inclusiva, preocupada per l’ensenyament, l’aprenentatge, el rendiment i el benestar de tot l’alumnat sense exclusió.
  • Escola laica, tals que no s’adopta cap opció religiosa.
  • Té en compte l’atenció a la diversitat.
  • La llengua catalana és la parla d’ús i comunicació.
  • Es promou un aprenentatge conjunt entre els i les alumnes del centre.
  • És una escola verda, que mostra un gran interès en el respecte pel medi ambient.
  • Treballar la transmissió i consolidació dels valors propis d’una societat democràtica: la llibertat personal, la responsabilitat, la solidaritat, el respecte i la igualtat.
  • La coeducació i el foment de la igualtat real i efectiva entre dones i homes.
  • La integració dels alumnes nouvinguts.
  •  Avaluació amb treballs coavaluació i autoavaluació.
  •  Aprenentatge autònom.
  • Importància de les TIC

2.     Característiques del centre

2.1.      Història del centre


IES  Bisbe Bartolomé és un centre creat i organitzat durant el curs 2012-2013 a partir d’un projecte creat per Sergi Roca, actual director del centre, amb intenció de dur a terme aquest projecte durant el curs 2013-2014.  Aquest centre degut a la necessitat urgent de la creació, es va construir a partir de mòduls prefabricats amb intenció de crear un edifici nou en els pròxims 5 anys.

2.2.      Missió


L’IES Bisbe Bartolomé és un centre públic d’Educació Secundària Obligatòria de dues línies d’ESO, primer i segon.

L’objectiu del centre és la formació integral de nois i noies perquè siguin autònoms a través del treball en projectes, respectuoses amb el medi natural i amb les altres persones, puguin utilitzar les TIC per incorporar-se en la societat actual i que  esdevinguin persones amb valors com: solidaritat, responsabilitat, innovadors, cooperació, integració i empatia.

La tasca educativa del nostre centre és treballar a partir de dues vies. D’una banda, treballar amb projectes en el que l’alumnat s’ha de relacionar entre ell per tal d’assolir els diferents continguts que venen proposats pel professor. D’altra banda, els alumnes hauran de crear projectes propis amb la intenció de que puguin treballar temes del propi interès de l’alumnat i, que puguin ser ajudats tant de la família com de les noves tecnologies. Tanmateix, el centre garantirà un bon nivell de coneixement i d’ús de la llengua catalana i de la llengua castellana i de comunicació en les llengües estrangeres que es determinen en el Projecte Lingüístic de Centre (PLC).

2.3.      Visió


IES  Bisbe Bartolomé és un dels 8 centres públics d’Educació Secundària Obligatòria que hi ha a Badalona amb objectiu enfocar una altre perspectiva educativa a través de treball amb projectes. És un centre amb una petita oferta educativa ja que és un centre nou. Nomes realitza actualment classes diürnes  per primer i segon d’ESO amb dos grups cadascuna.

El claustre de institut està format per 10 professors. En aquest sentit, com a tot col·lectiu dedicat a la tasca educativa. El director,  s’ha nodrit per professors experimentats per tal d’intentar que els primers anys de la vida del centre és pugui crear una base forta que permeti treballar a partir de projectes.

Pel que fa el personal administratiu i serveis, al ser un centre petit, compta amb un administratiu, un conserge i una persona de neteja.  La seva aportació, com la dels altres sectors de la comunitat educativa, és fonamental per algun desenvolupament diari del centre així com el manteniment de les infraestructures i el control i detecció de moltes de els conductes que dificulten la convivències i malmeten l’entorn.

3.     Plantejament educatiu

3.1.      Prioritats, plantejaments i objectius educatius


L’organització del centre prioritza una sèrie de principis generals i aquests són els que serviran de base per tota la resta d’objectius més específics. Un dels plantejaments educatius prioritaris és formar als alumnes per mitjà de la inclusió, és a dir, que en totes les classes hi hagi nouvinguts i que s’integrin en els diferents grups de treball. Un altre dels plantejaments és educar als alumnes en l’ús i aplicació de les noves tecnologies per tal de preparar-los per el present, cada cop més condicionat per aquesta tecnologia.

El centre també prioritza el fet de treballar per projectes, on els alumnes treballen en grups sobre diferents centres d’interès, per tal de fer un treball més divertit i autònom. Aquestes projectes serviran per a que els alumnes s’impliquin de manera activa durant tot el procés (organització, execució i avaluació).

Els objectius educatius del centre són els següents:

  • Fomentar els hàbits de convivència i de diàleg amb un esperit democràtic, de comprensió, col·laboració, respecte i tolerància entre els diferents membres de la comunitat educativa.
  • Valorar la diversitat, respectar la diferència i la multiculturalitat.
  • Avançar en la lluita contra la discriminació i la desigualtat a causa del naixement, raça, opinió o religió, tant si són d’origen familiar com social.
  • Fer de la millora contínua un valor en si mateix aplicable a qualsevol vessant de la vida.
  • Respectar el medi natural i les altres persones.
  • Proporcionar als alumnes instruments d’anàlisi, fomentar la capacitat d’observació i de crítica, i l’adquisició d’hàbits i tècniques de treball manual i intel·lectual. Apreciar i fomentar l’esperit d’investigació i recerca.
  • Aprofitar i potenciar l’ús de les noves tecnologies.
  • Capacitar els/les alumnes en el coneixement de tècniques i estratègies de treball vàlides en qualsevol context.
  • Valorar les diferents llengües com un mitjà de desenvolupament personal, fonamental en la construcció del coneixement i en la interpretació cultural.
  • Afavorir activitats d’autoavaluació perquè l’alumne/a aprengui a controlar el seu procés d’aprenentatge.
  • Formar integralment els nois i noies perquè siguin autònoms a través del treball en projectes.
  • Oferir les condicions per a la igualtat d’oportunitats educatives.
  • Prendre consciència de les pràctiques socials i educatives excloents.
  • Facilitar la participació del professorat en activitats de formació permanent, sobretot quan reverteixin en un benefici per a la totalitat del centre.                      

3.2.      El projecte lingüístic


Un dels aspectes importants però no prioritari serà el de la llengua catalana, on el centre vol que tots els seus alumnes en facin un ús correcte. En el centre, com ja s’ha dit, hi ha un bon nombre de nouvinguts i, per tant, es vol que aquests alumnes aprenguin un dels idiomes oficials del país, per tal de desenvolupar-se i conèixer la cultura catalana. 

4.     El currículum

4.1.      Criteris d’organització pedagògica


Els alumnes que venen al centre des de diferents escoles de primària es repartiran en les classes tenint en compte els següents aspectes:

  • Que hi hagi equilibri entre nois i noies.
  • Que hi hagi equilibri entre alumnes bons i dolents acadèmicament.
  • S’intentarà respectar la procedència dels alumnes a l’hora de fer les classes, de manera que el canvi d’escola suposi la mínima adaptació per ells.
  • L’equip docent podrà fer canvis sempre que ho cregui convenient.
  • Els alumnes passen de curs mantenint el grup classe.
  • Sempre que hi hagi un grup nombrós d’alumnes amb necessitats es farà un grup adaptat a ells.

4.2.      El projecte curricular


El nostre centre disposa d’ensenyaments secundaris a primer i segon d’ESO.

La normativa que ordena els ensenyaments de l’educació secundària obligatòria (ESO) són la Llei Orgànica d’Educació 2/2006, de 3 de maig, i el Decret 143/2007, de 26 de juny: DOGC núm. 4915 – 29/06/2007.

L'educació secundària obligatòria contribuirà a desenvolupar les habilitats i les competències que permetin als nois i a les noies:

a) Assumir amb responsabilitat els seus deures i exercir els seus drets  respecte als altres, entendre el valor del diàleg, de la cooperació, de la solidaritat, del respecte als drets humans com a valors bàsics per a una ciutadania democràtica.

b) Desenvolupar i consolidar hàbits d'esforç, d'estudi, de treball individual i cooperatiu i de disciplina com a base indispensable per a un aprenentatge eficaç i per aconseguir un desenvolupament personal equilibrat.

c) Valorar i respectar la diferència de sexes i la igualtat de drets i oportunitats entre ells. Rebutjar els estereotips que suposin discriminació entre homes i dones.

d) Enfortir les capacitats afectives en tots els àmbits de la personalitat i amb la relació amb els altres, i rebutjar la violència, els prejudicis de qualsevol tipus, els comportaments sexistes i resoldre els conflictes pacíficament.

e) Desenvolupar l'esperit emprenedor i la confiança en si mateix, la participació, el sentit crític, la iniciativa personal i la capacitat per aprendre a aprendre, planificar, prendre decisions i assumir responsabilitats.

e) Desenvolupar l'esperit emprenedor i la confiança en si mateix, la participació, el sentit crític, la iniciativa personal i la capacitat per aprendre a aprendre, planificar, prendre decisions i assumir responsabilitats.

f) Conèixer, valorar i respectar els valors bàsics i la manera de viure de la pròpia cultura i d'altres cultures, i respectar-ne el patrimoni artístic i cultural.

g) Identificar com a pròpies les característiques històriques, culturals, geogràfiques i socials de la societat catalana, i progressar en el sentiment de pertinença al país.

h) Comprendre i expressar amb correcció, oralment i per escrit, textos i missatges complexos en llengua catalana, en llengua castellana i, en el seu cas, en aranès, i consolidar hàbits de lectura i comunicació empàtica. Iniciar-se en el coneixement, la lectura i l'estudi de la literatura.

i) Comprendre i expressar-se de manera apropiada en una o més llengües estrangeres.

j) Desenvolupar habilitats bàsiques en l'ús de fonts d'informació diverses, especialment en el camp de les tecnologies, per saber seleccionar, organitzar i interpretar la informació amb sentit crític.

k) Comprendre que el coneixement científic és un saber integrat que s'estructura en diverses disciplines, i conèixer i aplicar els mètodes de la ciència per identificar els problemes propis de cada àmbit per a la seva resolució i presa de decisions.

l) Adquirir coneixements bàsics que capacitin per a l'exercici d'activitats professionals i alhora facilitin el pas del món educatiu al món laboral.

m) Gaudir i respectar la creació artística i comprendre els llenguatges de les diferents manifestacions artístiques i utilitzar diversos mitjans d'expressió i representació.

n) Valorar críticament els hàbits socials relacionats amb la salut, el consum i el medi ambient, i contribuir a la seva conservació i millora.

o) Conèixer i acceptar el funcionament del propi cos i el dels altres, respectar les diferències, afermar els hàbits de salut i incorporar la pràctica de l'activitat física i l'esport a la vida quotidiana per afavorir el desenvolupament personal i social. Conèixer i valorar la dimensió humana de la sexualitat en tota la seva diversitat.

En el currículum s’identifiquen vuit competències bàsiques que s’han de treballar de manera transversal per tal d’assolir un desenvolupament integral de totes les competències i afavorir així la formació de l’alumnat envers a diverses situacions que es puguin donar a la seva vida. Les competències bàsiques són:
-          1. Competència comunicativa lingüística i audiovisual
-          2. Competències artística i cultural
-          3. Tractament de la informació i competència digital
-          4. Competència matemàtica
-          5. Competència d'aprendre a aprendre
-          6. Competència d'autonomia i iniciativa personal
-          7. Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
-          8. Competència social i ciutadana

4.3.      L’avaluació i promoció


L’avaluació dels processos d’aprenentatge en el nostre centre serà continua i diferenciada segons les diferents matèries del currículum, sempre seguint els objectius i competències bàsiques que indiquen el sentit general en que ha de progressar l’alumnat.

Cada assignatura tindrà una estructura pròpia d’avaluació adaptada a les seves necessitats però seguint el model establert per el centre, que està dividida en una avaluació inicial (preavaluació), tres sessions d’avaluació ordinària trimestral, una avaluació final ordinària i una avaluació final extraordinària. A més a més cada curs acadèmic és realitzaran avaluacions de recuperació per aprovar assignatures pendents d’altres anys.

Per tal de superar el curs acadèmic i avançar en el procés, cada alumne haurà de superar totes les matèries amb un màxim de dues sospeses. En algun cas l’equip docent pot decidir que excepcionalment algun alumne passi de curs amb tres assignatures suspeses. De la mateixa manera el professorat pot aprovar algun alumne que no hagi superat alguna matèria es debatrà i si es creu necessari se’l qualificarà amb un suficient (S). Totes aquestes decisions s’hauran de raonar i és prendran amb consens.

La qualificació que s’ha escollit per avaluar els alumnes és la següent:
·         Insuficient (I): 1, 2, 3 o 4
·         Suficient (S): 5
·         Bé (B): 6
·         Notable (N): 7 o 8
·         Excel·lent (E): 9 o 10

En el cas de que algun alumne pertanyi a algun grup específic de diversitat, i rebi alguna adaptació curricular, la nota màxima que podrà assolir serà un Bé (B): 6 o Notable (N): 7.

5.     L’organització

5.1.      Criteris que defineixen l’estructura organitzativa


Recursos humans:

El centre consta de un total 5 grups entre ESO i grups d’atenció a la diversitat (2 grups de cada curs d’ESO, 1 grup d’atenció a la diversitat) i 10 professors.

Departaments:
El centre està format per departaments, amb un seminari cada un:
·         Departament d’expressió: Educació física, Música i educació visual i plàstica.
·         Departament de llengües: llengua catalana i literatura, castellana i anglesa.
·         Departament de Ciències: matemàtiques, física i química i tecnologia.
·         Departament de ciències socials: ciències socials i filosofia.
·         Departament de ciències naturals: ciències naturals.

Tractament a la diversitat:
El centre també disposa de diferents òrgans que atenen la diversitat dels alumnes del centre:
·         Coordinació pedagògica:
·         Departament d’orientació.
·         Comissió d’atenció a la diversitat.
·         Comissió pedagògica.

5.2.      Organigrama



5.3.      Lideratge i equip de treball.



Equip Directiu
L’equip directiu està format pel director del centre, el cap d’estudis, el coordinador pedagògic, la secretaria i el consell de direcció (que consta dels coordinadors de 1r i 2n de l’ESO, el coordinador del departament de les TIC i el coordinador de l’atenció a la diversitat).

Director
Correspon al director anomenar o cessar els membres de l’equip directiu i del consell de direcció. També li correspon l’assignació o la delegació de funcions a altres membres del claustre i la revocació d’aquestes funcions.

El director també s’encarrega del correcte funcionament del centre, així com que s’assoleixin els objectius generals redactats al PEC. També s’encarrega del lideratge pedagògic del centre i està molt vinculat amb el cap d’estudis i el coordinador de l’atenció a la diversitat per corroborar el bon funcionament d’aquest. És la cara visible de l’escola i el representant dins i fora d’aquesta, ja sigui en temes públics tant com en esdeveniments propis.

Cap d’estudis
Al cap d’estudis li correspon les funcions preferentment en l’àmbit curricular, d’organització, i seguiment de la impartició dels ensenyaments i altres activitats del centre i d’atenció a l’alumnat. Tindrà molt pes en decisions que es prenguin amb els diferents coordinadors de l’ESO i el coordinador d’atenció a la diversitat del centre.

Coordinació pedagògica
El coordinador pedagògic es l’encarregat d’assolir els objectius d’ensenyament que s’imparteixen i adequar-los als alumnes i al context sociocultural del centre. En el nostre cas l’atenció a la diversitat es tindrà molt en compte ja que hi ha dins l’escola entorns socioculturals diferents que hem de vetllar per la seva integració i cohesió.


A part, hauran de concretar el Pla d’Acció Tutorial, convocar i moderar les reunions de tutors, planificar les sessions de tutories amb les famílies dels alumnes i avaluar aquestes sessions.






No hay comentarios:

Publicar un comentario