jueves, 21 de noviembre de 2013

L’alumne del segle XXI


L'escola del s. XXI es caracteritza per la seva permeabilitat per absorbir les novetats tecnològiques de l'era digital en què s'insereix, a fi d'optimitzar el procés d'ensenyament-aprenentatge.

Les dotacions tecnològiques que s'estan fent a nivell institucional pretenen que l'escola incorpori els avenços d'avui. Les pissarres digitals i els materials multimèdia interactius constitueixen una font de recursos didàctics que doten d'un component motivacional afegit a les activitats escolars, afavorint l'atenció a la diversitat. Les noves eines, com ara els tablets pc, milloren l'aprenentatge i afavoreixen la realització d'activitats cooperatives a partir de l'ús d'instruments com les wikis, els blocs, etc. al costat de la implementació de metodologies col·laboratives com les webquest permetent el desenvolupament de nombroses habilitats cognitives, així com l'adquisició de les competències digitals bàsiques (Del Moral, 2009).


Respecte a l'estudiant, Pozo (2003) argumenta que qui no disposa d'eines cognitives, per a la comprensió, discriminació i donar significat a aquesta quantitat infinita de dades a quals té accés a través d'aquestes tecnologies, es queda en l'anomenada "societat de la informació", no podrà accedir a la "societat del coneixement" sense aquestes eines. Així doncs informació es refereix únicament a rebre dades sense l'exercici de reflexió, discussió o comprensió profunda, característiques necessàries per esdevenir coneixement.


Les estadístiques de l'ús de les TIC a Espanya per exemple esmenten que en relació a l’ordinador, és utilitzada pel 92,2% de les i els adolescents , i s'aprecia que l'activitat més realitzada és escoltar música , seguit pel processador de text i la de jugar amb videojocs. L’activitat que menys es realitza és la de compondre música i les activitats que mai realitzen són les de dibuixar , pintar i dissenyar. Pel que fa a Internet, un 65,7 % afirma tenir accés a Internet, l’activitat més realitzada és la de navegar i la segona és xatejar, la tercera activitat més realitzada és buscar informació concreta, seguida per l'ús del correu electrònic .

Què permeten les TIC ?

Permetre un aprenentatge i una comprensió més ràpida que a través dels mitjans tradicionals (la transmissió de coneixement centrada en el verbal o els textos).

• Ajudar a l'alumne a desenvolupar i practicar les seves habilitats .
• A través, de l'ús de les TIC , un estudiant pot tenir una imatge o una construcció mental més rica que una construïda a través de l'enteniment d'una abstracció verbal .
• Permetre a un alumne moure del general al particular o viceversa .
• Proveir major flexibilitat a tots dos, professor i estudiant .
• Incrementar la qualitat de l'aprenentatge.




No hay comentarios:

Publicar un comentario